Saturday, January 12, 2013

Sketsa Hidup

Suatu malam yg x berapa busy, dtg la sorang pelanggan ngan bini dia... "eh abang sudah berubah la sekarang nie, abg dh lain... mcm nk marah org jer, masam jer. x macam dulu" ayat sorang brader n isteri dia tegur aku mlm nie.. ringkas je aku jawab "tau tak pe".. sambil menjeling pantas kt brader tu. dlm hati dh membuak2 menahan perasan geram n marah... "aku nk marah ngko lah.. xpaham ke?", hati berbisik. sambil mulut memcemik.

dulu, mmg kira ok la... layan mcm customer lain, pastu lebih ok.. layan la kalu masing2 dok cerita itu ini, aku ni mudah mesra katakan.. tp mudah gak menjauh.. xske aku lari laa.. wat pe nk buat semak kan.. bukan apa, bg aku kawan tetap kawan, bisnes tetap bisnes, ada masa aku berbisnes ngan dia ,dan pada masa lain aku berkawan ngan dia... tp dia ni agaknyer xreti kot. xpn buat2 xreti. bila aku dh buat baik, selalu sgt berhutang.. even 20en, 50sen kan...  sekali dua x pe la.. ni idak tiap kali dtg membeli, "alaa hutang dulu la bang, esok byr", jenuh gak la aku tggu esoknyer.. xde plak muncul.. 2,3 ari muncul la dia ngan muka selamba, dtg beli itu ini.. hutang nye senyap.. aku lg la membisu, ada jugak manusia mcm nie,, kan aku mintak kan, nmpk sgt la aku ni berkira.. tp mestilah kan, aku ni berniaga.. mesti la kena kira kan, lain la aku halalkan.. tp xkan la tiap kali dia berhutang, aku kena halalkan, kan?? untung runcit pn 2,3 posen je..

pastu yg tensen lg, "bang utang topup rm10, topup no biasa tu ye, no scandal tu, jgn kasi tau kt org puan kita dh la.. esok kita byr" hah! hangin x??? esoknye, "ala bang nantilah, mak x kasi duit lagi..." hurmm... aku tgk anak dh 4 org. mkn minum, duit minyak aku tgk bini yg dok tanggung, dia ni kejap keje, kejap berhenti.. and stil dok kt umah mak ayah dia lagi.. smpai thp cmni pn masih sibuk nk cari lain.. mcm xde otak je dia ni.. pikir la sket.. bukan nk mengata atau menyibuk la..  tp dia gak yg bercerita kt aku.. aku mintak jauh la dr perkara cam nie terjadi kt aku...nauzubillah..

yg bestnyer, bukan anak jer, ayah pn sama, "meh rokok sebatang, esok byr" esoknya lesap n senyap. sampai meluat aku nk tgk muka anak beranak ni.. dulu bajet nk ngorat anak ponpuan dia, tp kansel lah. kehkehkeh..

No comments: