Tuesday, July 23, 2013

Sketsa Hidup 3

Suatu petang di bulan puasa, sedang asyik aku mendengar bacaan alquran, datang seorang pakcik naik moto parking betul2 depan kedai, melambai tangan... aku buat tak tau je.. kenal pun idak, bagi salam jauh skali.. pastu skali lg dia melambai.. aku keheranan, dia ni xleh turun dr moto ker apa.. aku pun bgn la datang dekatnye.. nape pakcik? selamba aku btanya... dia jawab, mintak ic. aku pun katalh, nk buat apa ngan ic saya pakcik, sy xbleh bg kat sebrangan org, ic tu hak sy. dia agak tersentak, awak xtau ke sy ni sapa, ntah jawab aku ringkas, sy polis.. mmg dh terdetik dlm hati aku, saja je aku buat tak tau.. hehe.. dh tu encik nk buat apa ngan ic saya, sy ada buat salah ke? dia pun mula turun dr moto.. awak xnak bg lah ic kat saya.. gentaknye. xde, sy nk tau je.. ic ada kt dlm, kejap la saya gi amik. jwb aku malas nk melawan.

lepas hulur ic, dia pn cakap, sy nk awak berterus terang dengan saya, saya ada dengar aduan awak ada jual mercun. kali ni aku yg mengucap panjang, astarfirullah.. dari sapa encik dengo tu? boleh encik bawak org tu ke mari, sy pn nk tau sapa buat fitnah tu.. dia terdiam. agaknyer dia main belasah aje sebut kan.. ckp pun x serupa bikin, cam ne aku nk hormat.. dia tya lg utk kepastian dan masih gertak aku, awak ada tgk paper hari ni, dh ramai sy tangkap org dan saman sebab jual ngecun.. giler glamer la tu.. haha.. aku pn bersumpah la dengan nama allah. berani kerna benar.. and aku pun ckp la.. kalu 3 thn lepas sy ada la jual, tp sekrg xde dh.. ngecun pop2 yg mydin jual pn sy xde jual... kalu dia geledah kedai aku mati la.. stok ngecun 3 thn lepas pn ada lagi kt dlm... haha.

lepas puas gertak aku, dia pon beralih topik... awak bukak cyber ada lesen x? xde jwb ku ringkas.. berani awak ye katanya lg.. xde lh berani sgt, tp sy nk berniaga.. sy bukak la.. dh tu encik nk saman jugak ke, bukan ke encik saman org jual ngecun je.. tya aku. xde sy nk buat repot je, nanti ada la org dtg check. kalu mcm tu ikut encik lah.. jwb aku. dh mls nk layan. ntah apa merapu dia ni.. walaupun dlm hati hya tuhan yg tau..

dh tu siap mintak kertas ngan aku lg.. encik nk buat apa plak kertas nie.. nk tulis nama kamu laa.. adess buku nota pon xde polis nie.. sengket sgt ke.. dh bg ic boleh lagi tya nama aku, aku tya balik, encik xde spek mata ke.. hehe.. sementara dia dok tulis aku pn berbual lh mcm biasa.. tya dia dr mana and duk mana.. asal mana.. hurmm.. lepas tu dia tya lagi, sebelum ni xde ke polis dtg.. aku ckp xde. kalu ada pn, org menyamar check mesin judi ada lah.. kata aku.. aku tya lgi, betul ke ni urusan polis.. bukan ke majlis perbandaran.. dia cakap ada lah geng seven.. ntah apa geng seven pun aku xtau.. byk kali gak la dia dok ulangkan.. sebelum dia pergi dia masih lagi tya aku, betul ni awak nk sy buat repot? aik aku keheranan.. nape plak ditya aku.. nk suruh aku hulur ke? jgn harap la.. aku pun ckp la.. terpulang la kepada encik.. baiklh kalu mcm tu sambil berlalu pergi dgn hampa agaknye..

naik moto sempat lagi dok membebel, kesian kt org lain, bukak cyber dh berbelas2 kali kena saman, awak sekali pon xpernah pn ye.. aku diam je.. mls nk menjawab. biar lah dia..

hurmm kat dunia ni boleh la dia nk ckp apa pun, mendabik dada, berlagak spt dia yg berkuasa.. aku bukak cyber tu haram ke? nape nk sekat rezki aku plak.. aku harap dia jalankan tugas ngan adil dh la.. jgn sampai kt akhirat aku dtg tuntut ngan dia sudah..

xpasal2 aku keresahan... harap2 cepat la aku pindah balik kg..

No comments: